ALGEMENE VOORWAARDEN CAREER INVESTORS B.V.
- Search & Recruitment
- Interim management, detachering
Algemeen
De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle werkzaamheden, offertes en overeenkomsten voor uitvoering van opdrachten in het kader van werving en selectie en interim management tussen Career Investors BV, hierna te noemen CI, en opdrachtgevers, respectievelijk hun rechtsopvolgers.
Definities
Deze algemene voorwaarden verstaan onder:
A. CI: intermediair tussen opdrachtgever en kandidaat of dienstverlener;
B. Opdrachtgever: de organisatie aan wie CI een kandidaat of dienstverlener voorstelt; onder opdrachtgever wordt tevens verstaan de organisatie waarmee de partij aan wie de kandidaat in eerste instantie is voorgedragen in vennootschappelijke of organisatorisch verband is gelieerd;
C. Opdracht: de overeenkomst tussen CI en de opdrachtgever waarbij CI zich jegens opdrachtgever inspant een kandidaat of dienstverlener te werven en te selecteren;
D. Kandidaat: iedere natuurlijke persoon die door CI wordt geworven en geselecteerd om een arbeidsovereenkomst aan te gaan met de opdrachtgever;
E. Dienstverlener: een natuurlijke - of rechtspersoon met de juridische status van zelfstandig ondernemer welke als opdrachtnemer op basis van een overeenkomst tot opdracht de tussen opdrachtgever en CI vastgestelde werkzaamheden uitvoert, of een natuurlijke persoon die – in loondienst van CI – wordt geplaatst bij een opdrachtgever voor het uitvoeren van werkzaamheden;
F. Arbeidsovereenkomst: hetgeen het Burgerlijk Wetboek daaronder verstaat, alsmede alle werkzaamheden die een dienstverlener ten behoeve van opdrachtgever verricht, en waarvan de aard van de werkzaamheden gelijk of vergelijkbaar zijn volgens de opdracht.
1. Grondslag opdrachtbevestiging
De opdrachtbevestiging van CI is gebaseerd op de informatie die door opdrachtgever is verstrekt. De opdrachtgever staat ervoor in, dat hij naar beste inzicht alle informatie voor de opzet en uitvoering van deze opdrachtbevestiging heeft verstrekt.
CI zal de door haar te verrichten werkzaamheden overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. De opdracht heeft het karakter van een “inspanningsverplichting”, omdat het bereiken van het beoogde resultaat niet kan worden gegarandeerd.
Algemene voorwaarden van opdrachtgever, waaronder inkoopvoorwaarden, gelden niet, tenzij CI expliciet en schriftelijk met de toepasselijkheid hiervan (of een gedeelte van deze voorwaarden) instemt.
Mocht een bepaling van deze voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken te zijn, dan blijven de overige bepalingen van deze voorwaarden onverminderd van kracht, terwijl CI alsdan steeds bevoegd is het betreffende beding te vervangen door een beding van gelijke strekking.
2. Verstrekken van informatie
Om de uitvoering van de opdracht goed en zoveel mogelijk volgens tijdschema te laten verlopen, verstrekt de opdrachtgever tijdig alle documenten en gegevens die nodig zijn.
3. Betrekken van derden bij de opdracht uitvoering
In verband met de voortgang van de opdracht is CI gerechtigd om derden te betrekken bij het uitvoeren van opdrachten. Indien opdrachtgever derden wil betrekken bij de uitvoering van de opdracht, dan geschiedt dit uitsluitend in overleg en met goedkeuring van CI.
4. Intellectueel eigendom
Methodieken, systemen en instrumenten, waaronder software, die zijn gebruikt voor de uitvoering van de opdracht, zijn en blijven het eigendom van CI. De opdrachtgever heeft uiteraard het recht documenten te vermenigvuldigen voor gebruik in zijn eigen organisatie, voor zover passend binnen het doel van de opdracht en rekening houdend met wetgeving op het gebied van privacy. Ingeval van tussentijdse beëindiging van de opdracht, is het voorgaande van overeenkomstige toepassing.
5. Vertrouwelijkheid en geheimhouding
CI zal in het kader van de opdracht alle mogelijke voorzorgsmaatregelen treffen ter bescherming van de belangen van opdrachtgever, kandidaten en dienstverleners. Opdrachtgever zal aan derden zonder toestemming van CI geen informatie verstrekken over voorgestelde kandidaten en dienstverleners. De informatie is strikt vertrouwelijk en mag niet met derden worden gedeeld op straffe van een direct opeisbare, niet voor rechtelijke matiging vatbare, aan CI te betalen boete. De betalingscondities van deze boete zijn conform artikel 7.
6. Aansprakelijkheid
Aansprakelijkheid van CI wordt, in geval er in het kader van de opdracht schade is geleden door opdrachtgever, in de meest brede zin van het woord uitgesloten.
7. Betalingstermijn en verplichting
Betaling dient te geschieden binnen veertien (14) dagen na dagtekening van de factuur. Na de vervaldag wordt de wettelijke rente in rekening gebracht, zonder dat ingebrekestelling is vereist. Indien betaling achterwege blijft en de opdracht nog niet is afgerond, kan CI beroep doen op de onzekerheidsperceptie en de uitvoering van de opdracht opschorten.
Indien de opdrachtgever in verzuim is of schiet hij op een andere wijze te kort in het nakomen van een of meerdere verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening voor zijn rekening, zowel de gerechtelijke als de buitengerechtelijke kosten.
In geval een van de partijen in staat van faillissement raakt, surseance van betaling aanvraagt of de bedrijfsvoering staakt, heeft de andere partij het recht de opdracht of een deel van de opdracht, zonder inachtneming van een opzegtermijn, te beëindigen. Deze beëindiging is onder voorbehoud van rechten en plichten, zonder dat een nadere ingebrekestelling en rechtelijke tussenkomst vereist is, en zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.
8. Overdracht van rechten en plichten
Partijen zullen hun rechten en verplichtingen voortvloeiende uit de opdracht noch geheel, noch gedeeltelijk aan derden overdragen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de wederpartij.
9. Opdrachtbevestiging
Alle opdrachten, waarbij opdrachtgever aan CI vraagt kandidaten te zoeken voor een bepaalde vacature, worden middels een door opdrachtgever voor akkoord getekende opdrachtbevestiging vastgelegd.
Specifieke voorwaarden search & recruitment opdracht
10. Duur en einde van de opdracht
De opdracht start zodra de door opdrachtgever voor akkoord getekende opdrachtbevestiging door CI is ontvangen.
CI streeft ernaar – volgens de werkmethodiek van CI – zo snel mogelijk doch uiterlijk binnen 12 weken de definitieve selectie van minimaal 2 kandidaten te presenteren bij de opdrachtgever. De opdracht is afgerond wanneer met een van de kandidaten een arbeidsovereenkomst is gesloten of de opdrachtgever de opdracht voortijdig annuleert.
11. Honorarium
Voor een opdracht op basis van een inkomensafhankelijk honorarium wordt een percentage van het op fulltime basis vast overeengekomen bruto jaarinkomen van de kandidaat, waarmee een arbeidsovereenkomst is gesloten, in rekening gebracht. Indien de duur van de eerste arbeidsovereenkomst korter is dan een jaar, dan wel de vacature op parttime basis wordt ingevuld, zal het honorarium toch over het fictieve, fulltime bruto jaarinkomen worden berekend.
Bedoeld percentage wordt vastgelegd in een door beide partijen voor akkoord te ondertekenen offerte/opdrachtbevestiging. Het minimaal verschuldigde honorarium per vacature bedraagt € 12.000,00.
Voor de vaststelling van hiervoor bedoelde honorarium wordt onder vast bruto jaarinkomen verstaan het door opdrachtgever bepaalde totaal op jaarbasis aan vaste maand- of periode salarissen, vermeerderd met vakantietoeslag, 13e of 14e maand en vaste winst- of bonusuitkeringen. De waarde van een leaseauto en andere flexibele loonbestanddelen blijven buiten beschouwing.
In plaats van een inkomensafhankelijk honorarium, zoals bedoeld in de vorige alinea, kan een vast honorarium (fixed price) worden overeengekomen.
In de opdrachtbevestiging wordt de keuze tussen een inkomensafhankelijke honorarium of een vast overeengekomen honorarium vermeld.
Additionele kosten, zoals een assessment, zullen separaat in rekening worden gebracht.
12. Facturatie
Zowel bij opdracht op basis van een inkomensafhankelijk honorarium als op basis van een vast overeengekomen honorarium wordt bedoeld honorarium door opdrachtgever in twee termijnen betaald, waarbij de eerste termijn voldaan dient te zijn bij aanvang van de opdracht.
Indien er sprake is van een opdracht op basis van een inkomensafhankelijk honorarium, dient het jaarinkomen zoals hiervoor bedoeld onder artikel 11 als uitgangspunt; van het te berekenen totale fictieve honorarium, zijnde het overeengekomen percentage als bedoeld onder in artikel 11, vermenigvuldigd met het bedoelde jaarinkomen, wordt voor de eerste termijn 40% gefactureerd.
De tweede (slot) termijn wordt gefactureerd nadat de arbeidsovereenkomst met een van de voorgestelde kandidaten is ondertekend. Voor de facturatie van deze tweede (slot)termijn wordt het totale verschuldigde honorarium berekend op basis van het overeengekomen percentage op het uiteindelijk contractueel vastgelegd bruto jaarinkomen van de geplaatste kandidaat, onder aftrek van de gefactureerde eerste termijn.
Bij een vast overeengekomen honorarium wordt 40% van de totaal overeengekomen fee als eerste termijn gefactureerd; nadat de arbeidsovereenkomst is getekend, wordt de tweede termijn, zijnde 60% van het vast overeengekomen honorarium, gefactureerd.
13. Bijzondere bepalingen
Mocht de arbeidsovereenkomst tijdens de proeftijd worden beëindigd vanwege aantoonbaar slecht functioneren van de geplaatste kandidaat, dan zal de opdracht worden heropend zonder hiervoor extra kosten in rekening te brengen; deze regeling is niet van toepassing indien de geplaatste kandidaat tijdens de proeftijd wegens arbeidsongeschikt uitvalt of komt te overlijden.
Indien op of na de datum van opdrachtverstrekking een kandidaat van CI rechtstreeks solliciteert of via een andere intermediair wordt gepresenteerd, dan wordt deze kandidaat beschouwd als een kandidaat van CI.
Indien opdrachtgever tijdens de looptijd van de opdracht zelf een kandidaat introduceert (zowel intern als extern), dan wordt kandidaat in de lopende procedure opgenomen en behoudt CI alle overeengekomen rechten.
Indien een door CI gepresenteerde kandidaat is afgewezen en binnen een periode van een jaar na introductie van de kandidaat bij de opdrachtgever of gelieerde entiteiten wordt benoemd in dezelfde functie of een functie anders dan in de opdrachtbevestiging is omschreven, zal er een bedrag ter hoogte van 75% van de te verwachten opdracht waarde als honorarium worden doorberekend.
Bij annulering van de opdracht is opdrachtgever – eventueel onder aftrek van de factuur inzake de 1e termijn als bedoeld in artikel 11 - het volledige honorarium op basis van het fictieve vaste bruto jaarinkomen ( zie artikel 11) verschuldigd; facturen dienen te worden voldaan overeenkomstig de termijn zoals is bepaald in artikel 7.
Specifieke voorwaarden interim management/detachering
14. Aanvang, duur en einde van de opdracht
Op verzoek van opdrachtgever worden geschikte dienstverleners geworven en geselecteerd. De opdracht wordt vastgelegd in een opdrachtbevestiging als hierna omschreven in artikel 15.
CI zal zo snel mogelijk doch uiterlijk binnen vier (4) weken minimaal twee (2) dienstverleners presenteren bij de opdrachtgever.
De opdracht start op de overeengekomen datum en eindigt wanneer de overeengekomen periode is verstreken of het project is afgerond. Verlenging is mogelijk en dient vooraf schriftelijk te worden overeengekomen.
Tussentijdse beëindiging van de opdracht is in onderling overleg en na instemming van CI mogelijk. Hierbij zal als uitgangspunt minimaal 1 maand als opzegtermijn, welke ingaat op de eerste dag van de opvolgende maand, in acht worden genomen. De facturering van de overeengekomen voorwaarden zal ongewijzigd worden gecontinueerd, ongeacht of de overeengekomen werkzaamheden nog feitelijk kunnen worden uitgevoerd.
Indien opdrachtgever opschorting van de opdracht wenst, zal facturering van de overeengekomen voorwaarden worden gecontinueerd; tevens zal bij opschorting de opdracht worden verlengd met de duur van de periode van opschorting.
15. Overeenkomst en tarief
Specifieke voorwaarden worden in een opdrachtbevestiging tussen opdrachtgever en CI vastgelegd; deze voorwaarden zijn functie of omschrijving van de inhoud van de opdracht, uurtarief, reiskosten, aanvangsdatum, duur en omvang van de opdracht.
De dienstverlener zal via een overeenkomst van opdracht met CI de opdracht uitvoeren bij opdrachtgever.
De contractuele afhandeling is voorbehouden aan CI in de rol van intermediair; opdrachtgever zal op geen enkele wijze contractuele informatie met dienstverleners bespreken, dan wel contractuele onderhandelingen voeren.
16. Facturatie
Opdrachtgever ondertekent maandelijks, telkens op de eerste dag van de maand, een urenlijst die betrekking heeft op de maand direct daaraan voorafgaand; maandelijks achteraf wordt op basis van voornoemde urenlijsten een factuur ingediend. Indien bedoelde urenlijst niet binnen drie (3) dagen beschikbaar is bij CI, zal het aantal standaard per maand overeengekomen uren worden gefactureerd; correctie zal bij de eerstvolgende factuur plaatsvinden. De betalingstermijn als hiervoor bedoeld in artikel 7 is van toepassing.
17. Bijzondere bepalingen
Indien de dienstverlener binnen twee (2) weken na aanvang van de opdracht aantoonbaar slecht functioneert, zal de CI binnen twee (2) weken vervanging realiseren. De gewerkte uren worden conform tarief gefactureerd.
Een geplaatste dienstverlener mag binnen een kalenderjaar na afronding van de opdracht geen arbeidsovereenkomst aangaan bij opdrachtgever of aan opdrachtgever gelieerde organisaties, tenzij hiervoor – op basis van overeen te komen voorwaarden - vooraf schriftelijk toestemming is verleend door CI.
Toepasselijk recht
Op deze overeenkomst is het Nederlandse recht van toepassing. Mochten er onverhoopt geschillen ontstaan, die niet in onderling overleg kunnen worden opgelost, dan worden deze voorgelegd aan de bevoegde rechtbank, wiens uitspraak bindend zal zijn voor beide partijen.
EINDE ALGEMENE VOORWAARDEN